Hotelmanagement met zelfsturende teams: een flinke verbetering

Een hotel kan bij uitstek gemarkeerd worden als een dynamische organisatie. Met steeds veranderende gastenwensen is het een uitdaging om alle schakels in de organisatie vloeiend in elkaar over te laten lopen. De verschillende afdelingen binnen een hotel moeten ervan op aan kunnen dat de kamers schoon worden opgeleverd en de hotelgasten zijn voorzien van alles wat ze nodig hebben. Om dit te bereiken is een goede samenwerking nodig. De kern van die goede samenwerking is dat de training van personeel goed is en dat kennis bij iedereen in de organisatie paraat is. Als iedereen up-to-date is van elkaars werkzaamheden, dan weet iedereen wat ze van elkaar kunnen verwachten.

Klassieke opvattingen

De klassieke opvattingen over management zijn aan het veranderen. De tijden van de autoritaire baas die met harde hand zijn organisatie aanstuurt zijn aan het aflopen. Bij de huidige generatie die in de horeca werkt, is deze aanpak niet meer effectief. Door technologische ontwikkelingen als internet en social media zijn mensen beter geïnformeerd en mondiger geworden. Ze laten zich niet alles meer aanpraten. Daarnaast voelen mensen zich beter gewaardeerd als ze verantwoordelijkheid mogen (en kunnen) nemen in een organisatie.

De valkuilen

Echter, het geven van verantwoordelijkheid kan ook een verkeerde uitwerking hebben. Eén van de grootste ergernissen van hoteliers en managers is, dat nieuw gerekruteerd personeel binnenkomt en zijn of haar eigen methodes uit eerder opgedane ervaringen gaat gebruiken. De processen dreigen hierdoor te ontsporen, terwijl het management juist zo hard heeft gewerkt om deze te stroomlijnen. Eigen verantwoordelijkheid verhoogt de betrokkenheid in een organisatie, maar heeft ook als risico dat personeel het wiel opnieuw gaan uitvinden.

Daarnaast is nagenoeg elke horecaonderneming onderhevig aan een hoog personeelsverloop. Mensen komen en gaan, werken tijdelijk als vakantiekracht of parttime naast hun studie. Dit maakt het extra ingewikkeld alle neuzen dezelfde richting op te krijgen en volgens dezelfde hoge standaard, service aan gasten te verlenen.

Zelfsturend personeel

De wens om personeel zelfsturend te maken is zeker aanwezig, maar tegelijkertijd moet er voorkomen worden dat personeel vanaf eigen eilandjes gaat werken. De sleutel om dit te ondervangen is om de communicatie transparant te houden, nieuw personeel volgens dezelfde opleidingsmethoden te trainen en informatie makkelijk toegankelijk te houden voor iedereen.

De oplossing

Met Procs is er een oplossing op de markt die al deze factoren waarborgt. In Procs werken afdelingen met dezelfde checklists. Daarnaast kunnen handleidingen, procedures en instructies in Procs geüpload worden, zodat deze informatie met één klik op de knop benaderbaar is. Het zoeken naar informatie in mappen is hiermee verleden tijd. In Procs is altijd de meest recente informatie op te vragen en worden werkprocessen vastgelegd. Het vastleggen van werkprocessen is een beginpunt. Als een team hiermee gaat werken, kunnen ze de werkprocessen met elkaar verbeteren. Op deze manier worden teams zelfsturend, doordat ze met dezelfde informatie, vanuit dezelfde plek werken. Procs ondersteunt het personeel hier uitstekend in.

Bekijk ook de presentatie die we onlangs op HotelTech hebben gegeven.

Reacties

Ellis July 25,2013

Hallo, Voor mijn bachelor thesis ben ik op zoek naar Hotels in Nederland die geïnteresseerd zijn in het implementeren van zelf-sturende teams. Ik vroeg me af of jullie hotels kennen die hierin interesse hebben, maar het moeilijk vinden het idee te realiseren? Danku!

Plaats een reactie

 *
 *
 *
 *